Sfeerbeeld

Complimenten + Klachten


Managementteam, leidinggevenden en medewerkers van Azora vinden het heel belangrijk dat cliënten en hun familie / relatie tevreden zijn over onze verpleeg- en verzorgingshuizen en dat cliënten zich hier thuis voelen. Hiervoor zet iedereen zich in.

Toch kan het gebeuren dat er misverstanden ontstaan of dat de cliënt ontevreden is over de verzorging, behandeling of bejegening.

Bij het ontstaan van misverstanden of bij onvrede over de verzorging, behandeling of bejegening kunnen cliënten en hun familie / relatie de onderstaande stappen doorlopen:

Stap 1
Cliënten en hun familie / relatie bespreken de klacht met de (contact) verzorgende of wijkverpleegkundige. Het bespreekbaar maken van de klacht kan duidelijkheid scheppen en mogelijk tot een oplossing leiden.

Stap 2
Mogelijk levert stap 1 niet de gewenste oplossing. Cliënten en hun familie / relatie kunnen dan contact opnemen met de leidinggevende of regiomanager van de betreffende afdeling of locatie.

Stap 3
Natuurlijk kan er ook contact worden opgenomen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris van de betreffende locatie. Deze klachtenfunctionaris kan helpen bij het oplossen van / of bemiddelen bij de klacht, maar kan ook worden ingeschakeld te ondersteunen bij het indienen van de klacht.

De onafhankelijke klachtenfunctionarissen zijn:
Antonia en ZorgThuis:
dhr. J. van Sloten, email: jaap_van_sloten@hotmail.com, tel. 0315-785550, mobiel: 06-30504413
De Bettekamp en Den Es:
dhr. K. Datema, tel. 0315-241733
Gertrudis en Hof van Varwijk:
dhr. J.B.A.M. Stein, email: ria.stein@kpnmail.nl, tel. 0314-667668
Debbeshoek, De Meulenbeek en De Oevelgunne:
dhr. H.A.J. Klein Gebbink, tel. 0315-683598

Stap 4
Mochten de voorgaande stappen niet tot een oplossing leiden, dan kan de klacht worden ingediend bij de onafhankelijke klachtencommissie.

Voor het inschakelen van de klachtencommissie wijst onderstaande procedure de weg.

Hoe te handelen voor het inschakelen van de klachtencommissie?
De cliënt kan de klacht schriftelijk via de mail indienen bij de ambtelijk secretaris van de klachtencommissie secr.klachtencommissie@szmk.nl. Ook kan het formulier aan de rechterkant van deze pagina worden ingevuld.
Het correspondentieadres van de klachtencommissie is: Ludgerstraat 17, 7121 EG Aalten.

Zowel voor de klachtencommissie als voor de klachtenfunctionaris is er een reglement opgesteld waarnaar gehandeld wordt. Deze reglementen zijn afgeleid van relevante wet- en regelgeving.

Indien een klacht mondeling wordt meegedeeld aan een commissielid, biedt deze aan te assisteren bij de opschriftstelling van de klacht. Het staat de cliënt overigens vrij ook al direct bij het ontstaan van een klacht, zonder tussenkomst van anderen, de klachtencommissie in te schakelen.

Wat wordt er met de klacht gedaan?

De klachtencommissie stuurt de klacht door naar de “aangeklaagde” met het verzoek een verweer op te stellen.

De klachtencommissie nodigt de cliënt en de aangeklaagde uit voor een hoor- wederhoorzitting en maakt op basis hiervan een analyse.

De klachtencommissie geeft een oordeel / advies over de klacht, legt dit schriftelijk vast en stuurt deze naar de cliënt, de aangeklaagde” en het bestuur.

De klachtencommissie bestaat uit:

De heer R.van Gestel, voorzitter, jurist
De heer V.Weijermars
De heer J.Freriks
De heer P.Coppens
Mevrouw C.Sloetjes
Mevrouw L.A.E. Lanting-Wesseling

Het secretariaat klachtencommissie is te bereiken op 06-10044148.

Indien de klacht, na inschakeling van de klachtencommissie, niet naar tevredenheid wordt opgelost, kan men zich wenden tot de Geschillencommissie Zorg (WKKGZ), Postbus 90600, 2509 LP Den Haag (www.degeschillencommissiezorg.nl) of bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) www.igj.nl. Op deze website staat een directe verwijzing naar “klachten, melden en aanvragen”.

Via de link Landelijk Meldpunt Zorg is een contactformulier beschikbaar.

De klachtenregeling van Azora / Careaz / De Gouden Leeuw Groep / Marga Klompé / Markenheem als pdf-bestand

Klachten en complimenten

Klacht
  • Advies- en behandelcentrum
    De Bettekamp
    De Meulenbeek
    De Oevelgunne
    De Schuylenburgh
    Debbeshoek
    Den Es
    Gertrudis
    Hof van Varwijk
    Revalidatiecentrum Antonia
    Woonzorgcentrum en verpleeghuis Antonia
    Zorg Thuis

Velden met een * zijn verplicht