Karin Siemes (Verzorgende IG Thuiszorg)


Wat doe je bij Azora?

Ik werk als Verzorgende IG bij Azora.

Hoe lang doe je dit al?

Ik ben al vanaf 1991 werkzaam in de thuiszorg.

Ik ben benaderd door iemand die wist dat ik in de zorg had gezeten. Omdat mijn familie ver weg woonde, mijn schoonfamilie niet de mogelijk had om op de kinderen te passen (in die tijd was de opvang nog niet zo als dat het op dit moment geregeld is), had ik mij er al bij neergelegd dat ik voorlopig niet aan het werk zou komen. Aan thuiszorg dacht ik helemaal niet. Maar goed, die vraag was niet tegen een domme gezegd en heb ik mijn intrede in de thuiszorg gedaan. Er waren geen ecd,s., geen telefoons waarmee gescand kon worden, routes stonden nog op grote plan borden - zelfsturend, kreeg je het zuur van. Zelf roosteren, daar praktiseerde je al helemaal niet over.

Logisch plannen - Je reed van hot naar haar, maar ik hield er zo van. Ik ben een mensen mens. We wonen in een prachtige streek: mist over de weilanden, ondergaande zon, de geur van gemaaid gras, wind en regen, sneeuw, het gevoel van vrijheid. En tussen door ga je naar cliënten, die bijna altijd blij zijn dat je eraan komt. Hun verhalen, hun geschiedenis, hun pijn, hun verdriet, maar ook hun plezier en geluk. Daar hou ik ook zo van. Niet meteen de geschiedenis van Napoleon, maar hoe zag 's-Heerenberg er in bijvoorbeeld 1930 uit, dat de Zeddamse Weg vroeger de Grindweg heette. Daarom ben ik destijds lid geworden van 'de heemkunde kring berg' en de ganseveer van Gendringen. Om beeld te krijgen van de tijdgeest waaruit onze cliënten komen. In 1994 kreeg ik een auto ongeluk. De organisatie waar ik toen voor werkte verkeerde in zwaar weer . En uiteindelijk heb ik een paar jaar niets gedaan. Werk trok uiteindelijk weer aan. En aan mij werd gevraagd of ik het team weer kwam versterken. Dit heb ik met beide handen aangepakt. De kinderen waren inmiddels op voortgezet onderwijs en ik had van mijzelf ontdekt, dat ik veel beter functioneer als ik wat drukker ben en geen gelegenheid had van: "Ach, dat doe ik morgen wel."

Wat maakt het mooi/bijzonder?

Alles maakt het mooi - de combi.

Ik ben natuurlijk niet Azora. Wij zijn samen Azora. Mijn collega's en ik - het gevoel van "wij" als het slecht weer is, of een feestdag.
Blij met elkaar, als een van ons mama of oma is geworden. Aangedaan, als er verdriet is.

Samen dragen wij de zorg voor onze cliënten. En proberen dit samen in deze hectische tijd een goede invulling te geven. Met de oplossingen zijn we het lang niet altijd met elkaar eens, maar we praten er over. Worden intervisies in het leven geroepen. Deze helpen om elkaars standpunt beter te begrijpen.

En om een goeie balans te behouden. Kan ik mij helemaal ontspannen in mijn tuin. En bij mijn nog grotere hobby - het quilten. Bij de mensen noem ik het altijd "mijn lapjes". Veel vrouwen hebben natuurlijk vroeger zelf kleding gemaakt, truien gebreid of spreien gehaakt. Er zijn niet alleen sommige collega's die de haaknaald weer hebben opgepakt, er zijn ook diverse klanten geweest die dit weer hebben opgepakt. We hebben dan de zogenaamde "show en tell". Je begrijpt dat je dan nooit om een gespreks onderwerp verlegen zit. Heerlijk vind ik het.

Nieuws
Stroomstoring in Varsseveld treft ook Den Es en De Bettekamp

Vanmiddag rond 15.30 uur is er in Varsseveld een stroomstoring geweest die ook Den Es en De Bettekamp getroffen heeft. Om 19.30 uur was de grote storing opgelost, het heeft tot 21.30 uur geduurd voor Den Es en De Bettekamp weer normaal functioneerden. Rond 23.00 uur lagen (vrijwel) alle bewoners op bed en is de rust weergekeerd.

Lees meer
Nieuws
Actiz creëert duidelijkheid met betrekking tot wie betaalt wat bij opbaren in het verpleeghuis of verzorgingshuis

Naar aanleiding van de berichtgeving van RTL nieuws rondom het doorberekenen van kosten aan nabestaanden bij opbaren in het verpleeghuis of verzorgingshuis heeft Actiz dienaangaande duidelijkheid gecreëerd.

Hieronder is de toelichting van Actiz integraal overgenomen.

Voor Azora is dit aanleiding om in de eerstvolgende vergadering met de centrale cliëntenraad opnieuw af te spreken welke diensten in dit kader tegen welke prijs in rekening zullen worden gebracht. Vanzelfsprekend zullen wij de hernieuwde afspraken direct daarna communiceren met cliënten en hun naasten en deze in ons tarievenboek opnemen.

Lees meer
Nieuws
OPEN DAG DE SCHUYLENBURGH Lees meer