Services en Zorgtechnologie
Leren en ontwikkelen vinden we bij Azora erg belangrijk. Dat geldt zeker ook voor het meegaan in de technologische ontwikkelingen en zorginnovaties. Daarin zit ontwikkeling voor wat betreft het inzetten van hulpmiddelen op afstand of nieuwe hulpmiddelen waarbij de techniek u als gebruiker ondersteunt.
Welke technische hulpmiddelen zetten wij bij Azora in:
Medido
Azora biedt u de Medido (Medicijn Distributie Doos) in samenwerking met uw apotheker. De Medido is een intelligente medicijndispenser die werkt met een vol-automatisch uitgiftesysteem. Deze zorgt ervoor dat u de juiste medicatie op het juiste moment ontvangt en aan de inname hiervan herinnerd wordt. Zo wordt het risico op het verkeerd innemen of vergeten van de medicijnen verminderd. U kunt de medicatie zelf innemen en hoeft daarvoor niet meer op een thuiszorg-medewerker van Azora of op een mantelzorger te wachten.
Middels een signaal wordt u op een ingesteld tijdstip aan de inname van de medicatie herinnerd. U klikt dan op de “OK-Button” en het zakje met de medicijnen komt eruit. De Medido wordt door uzelf of de medewerker Zorg Thuis van Azora gevuld met de medicijnenrol die u via de apotheek ontvangt.
Aanmelden of meer informatie
Wilt u zich aanmelden of wilt u meer weten over de Medido? Dan kunt u op werkdagen contact opnemen met het Servicepunt van Azora, telefoon (0315) 33 82 22.
Compaan
Dankzij beeldzorg kunnen we onze tijd anders en efficiënter verdelen. Ook naar onze cliënten toe, meer gericht op uw vraag. De regie en zelfredzaamheid neemt toe. Via beeldbellen kunnen zorgprofessionals op afstand veilig persoonlijk contact met cliënten hebben. Beeldbellen is laagdrempelig, direct toegankelijk en efficiënt. Azora maakt gebruik van de Compaan. Een tablet die werkt via een beveiligde verbinding. Naast het beeldzorgmoment, kunt u ook contact leggen met familieleden of naasten en bijvoorbeeld deelnemen aan de bingo. De wijkverpleegkundige bepaalt samen met u of de Compaan passend is.
Personenalarmering
Persoonsalarmering staat voor zekerheid als u thuis onverwacht thuis hulp nodig heeft. Met één druk op de knop krijgt u contact met de alarmcentrale. Zij zetten de melding door naar het Zorg Thuis- team of mantelzorg. Deze hulpdiensten worden door de medewerker van de alarmcentrale geïnformeerd over de gegevens die van belang zijn, zodat ze hulpdiensten bij aankomst direct gericht kunnen handelen. In spoedgevallen wordt 112 ingeschakeld.
Toekomstige zorg technologieën
Bij Azora blijven we in ontwikkeling. Zo zijn er vergevorderde plannen om aan de slag te gaan met een smartglass. Dit is ‘slimme bril’ waarmee een zorgverlener expertise op afstand kan inschakelen van een deskundige, zoals bijvoorbeeld een wondverpleegkundige, tijdens het verlenen van zorg.
Ook wordt de Tessa-zorgrobot vaker ingezet en kan ondersteuning bieden bij mensen met beginnende dementie. De Tessa zorgrobot geeft via spraakberichten begeleiding aan mensen die geheugenproblematiek ervaren of behoefte hebben aan een dag structuur.
Daarnaast wordt er in samenwerking met TZA Achterhoek (Zorgtechnologie in de Achterhoek) en via regionale samenwerking verder ingezet op testen en doorontwikkeling van nieuwe technische mogelijkheden voor nu en in de toekomst.
Azora Innovatieraad
In 2022 is er bij Azora een eigen innovatieraad opgericht. Vanuit iedere locatie zijn er tenminste één en soms twee medewerkers aangesloten. Zij hebben een training gevolgd voor Techambassadeur bij TZA Achterhoek (Zorgtechnologie in de Achterhoek) om hun kennis en ervaring te vergroten, zodat ze de kennis kunnen delen met hun collega’s van de locaties. Het inzetten van zorgtechnologie gebeurt vaak op maat, op basis van wat de client of inwoner nodig heeft en in afstemming met de client en hun naaste omgeving thuis (bij Zorg Thuis) of op één van onze locaties. Heb je vragen over technologie of wilt u uitleg, dan kunt u contact opnemen met het servicepunt.