Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Migranten voorbereiden op zorgopleiding

Migranten voorbereiden op zorgopleiding

Zorgorganisaties in de Achterhoek bieden mensen met een migratieachtergrond een kans op een baan in de zorg. Begin 2026 start een nieuwe groep deelnemers aan het project Kleurrijk Zorgen, een initiatief van Azora, Careaz en Markenheem in samenwerking met het Graafschap College. Volgend jaar sluit ook de Gouden Leeuw Groep aan.

De deelnemers aan Kleurrijk Zorgen beginnen niet meteen aan een gebruikelijke zorgopleiding. Eerst volgen ze op het Graafschap College een voortraject van twintig weken, waarin ze kennis maken met het werk in de zorg en ze hun taalvaardigheid verbeteren.
“Ze gaan één dag per week naar school,” vertelt Ingrid Wibbelink van het Graafschap College. “Daar krijgen ze drie uur les in basiszorg - zoals wassen, aankleden en verplaatsen van bewoners - en leren ze de Nederlandse vaktaal die daarbij hoort. Daarnaast krijgen de deelnemers 2,5 uur taalles van een docent gespecialiseerd in Nederlands als tweede taal. Er is ook aandacht voor omgaan met de computer als deelnemers daar niet bekend mee zijn.”

Leren doen de deelnemers aan Kleurrijk Zorgen niet alleen op school. Ze lopen twee dagen per week stage bij een van de zorgorganisaties, zodat ze ervaren wat het werken in de zorg inhoudt. Zo kunnen ze ook de Nederlandse taal oefenen.

Verschillende culturen

De Oekraïense Oleh Tsypuk (46) heeft eerder dit jaar het voortraject van Kleurrijk Zorgen gevolgd. “Onze groep bestond uit elf deelnemers”, vertelt hij. “De eerste weken stonden in het teken van kennismaken en leren over de Nederlandse cultuur. In mijn groep zaten mensen uit onder meer Brazilië, Eritrea en Syrië. We leerden veel van elkaars verhalen. We hebben nog steeds contact via een groeps-WhatsApp.”
Na deze periode begonnen de lessen op het Graafschap College. Tsypuk was in zijn thuisland medisch medewerker in een kleine polikliniek. Maar zijn diploma wordt in Nederland niet erkend. Wel is hij door zijn achtergrond al goed bekend met zorghandelingen die in de lessen geoefend worden. Toch vond hij dit onderdeel van het voortraject wel interessant.
Tsypuk: “Je bent niet alleen met de zorghandelingen bezig, je moet ook in gesprek gaan, bijvoorbeeld in een rollenspel. Door die combinatie met taal was het voor mij interessant.” De Nederlandse les op het tweede deel van de dag vond hij ook erg intensief. Hij kreeg ook les in digitale vaardigheden. “Ik was niet gewend om met een computer om te gaan. Op mijn werk in Oekraïene schreef ik alles op.”
Zijn stage liep Tsypuk bij Careaz J.W. Andriessen in Borculo. Daar kon hij de taal goed oefenen. “In het begin verstond ik nog weinig, maar door elke dag met bewoners en collega’s te praten ging het snel beter. Ik heb veel hulp van collega’s gehad. En na een paar weken kon ik al eenvoudige gesprekken voeren.”
Tsypuk heeft het voortraject afgerond en spreekt nu redelijk goed Nederlands. Inmiddels volgt hij de bbl-opleiding Verzorgende IG aan het Graafschap College.
Heeft hij het voortraject zinvol gevonden? “Ik kan het aanraden aan iedereen die uit een ander land komt.”